Про колізії у податковому законодавстві під час карантину

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 85

Суперечність між приписами Кабміну і перехідними положеннями Податкового Кодексу України створюють колізії в податковому законодавстві України. Постанова КМУ № 89 і п. 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень» Податкового кодексу України конфліктують між собою. Якщо без зайвих подробиць, то Перехідні положення Податкового кодексу України встановлюють мораторій на проведення документальних планових перевірок (планові перевірки в переліку дозволених перевірок відсутні), а постанова КМУ №89 передбачає, що дозволеним є проведення, зокрема, “документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу “.

Це призводить до неоднозначного судовій практиці, при якій частина суддів визнають неправомірними дії платника податків щодо недопуску представників контролюючих органів до документальної планової перевірки, інша частина суддів вважають цілком правомірними такого роду перевірки, через те, що положення Постанови КМУ № 89 дозволяють їх проводити. Слід зазначити, що логіка постанови Кабміну ґрунтувалася на загальних положеннях Закону України Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 17.09.2020. В результаті порушено цілу низку положень податкового законодавства і правил нормотворчої техніки. Порушені:

  1. правило, яке потребує вносити зміни до Податкового кодексу України, які можуть здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу (п. 2.1 ст. 2 Податкового кодексу України);
  2. правила нормотворчої техніки, згідно з якими не допускається колізійність нормативних положень, що обумовлює необхідність застосування презумпції правомірності рішень платника податків (пп. 4.1.4. П. 4.1 ст. 4 і 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України).

Відверто кажучи, не зовсім ясно, як положення загального характеру отримало свою фіксацію в тимчасовому нормативно-правовому акті – Законі України. Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік” від 17.09.2020?

Моя позиція в цьому питанні заснована на двох базових принципах «права»: «Lex specialis derogat generali» і «Lex superior derogat legi interior», логіка яких має на увазі, що «спеціальний закон має пріоритет перед загальним законом і вищий за силою закон скасовує закон, нижчий за силою. Таким чином, недопуск платниками податків представників контролюючого органу до проведення документальних планових перевірок в період карантину можна вважати цілком правомірним.